Sidor

söndag 8 november 2009

SD+M i Malmö uteslutet!

I Sydsvenskans genomgång av partierna inför kommunalvalet i Malmö 2010 har turen kommit till Moderaterna. Jag förstod direkt när jag läste artikeln vad som kommer att uppmärksammas. Den avgående riksdagsledamoten Staffan Appelros (M) från Malmö är enligt Sydsvenskan "inte helt främmande för ett samarbete med Sverigedemokraterna" och citeras: "Vi i Skåne är nog mer benägna att tala med SD än partiet är på riksplan.". Han påstås även tycka "att partiet har en skyldighet mot väljarna att inte hålla sig för fint för att ta stöd från SD om det finns en chans att få makten över Malmö". Enligt olika medier dementerar vårt oppositionsråd Anja Sonesson (M) Appelros påståenden.

Jag hoppas att Appelros är missförstådd och felciterad. För mig är det helt otänkbart, och fullständigt uteslutet, att vi moderater i Malmö skulle samarbeta med Sverigedemokraterna. Lika otänkbart som att vi skulle samarbeta med Vänsterpartiet. De båda partierna bygger sin politik på en vidrig människosyn där individen är redskap för politiken och kollektivet. Båda hör hemma långt ut på vänsterkanten. För mig som är libertarian och sätter den okränkbara individen i centrum är det obegripligt att överhuvudtaget överväga ett samarbete med SD eller V. Ett kraftfullt avståndstagande är självklart!

Jag har här på bloggen tidigare resonerat om situationen att SD skulle bli vågmästare i Riksdagen och bl a skrivit: "Situationen med SD som vågmästare uppstod i Region Skåne efter valet 2006. Då bildades en majoritet i form av Femklövern (M, FP, C, KD, MP) som framgångsrikt styrt regionen den här mandatperioden. Femklövern i Region Skåne borde stå som förebild om det främlingsfientliga SD blir vågmästare i Riksdagen 2010." Samma sak menar jag gäller om motsvarande läge uppstår i Malmö stad.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
Framgångsrik Skånsk femklöver förebild
(SD) hör hemma på vänsterkanten

Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Sydsvenskan, Aftonbladet, Sydsvenskan, Skånska Dagbladet, Kristianstadsbladet, Kvällsposten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar