Sidor

söndag 15 november 2009

Lutar åt en femklöverregering

I dagens opinionsundersökning går SD kraftigt framåt och når 5,8%. Noterar också att MP ökar med över två %-enheter  till 9,7% samtidigt som S tappar lika mycket. Det röda blocket (S+V) når 39,2% medan Alliansen (M+FP+C+KD) samlar 44%.

Skulle nästa års val utfalla som den här undersökningen lutar det åt att Sverige får en femklöverregering (M+FP+C+KD+MP).

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
SD+M i Malmö uteslutet!
Framgångsrik Skånsk femklöver förebild
(SD) hör hemma på vänsterkanten

SvD, SDS, DN, Aftonbladet, SvD, SvD, DN, DN

4 kommentarer:

  1. Förlåt mig, men om Moderaterna i Malmö kommunfullmäktige är så här dåliga på mattematik förstår jag varför eknomin har gått åt helvete.

    De rödgröna får 48.9% i mätningen, samtidigt som Centern o KD dansar på spärren. Med tanke på varje förstagångsväljare som kommer in o varje pensionär som dör så lutar det ju antingen åt en rödgrön seger eller att centern alternativt folkpartiet samarbetar med de de rödgröna eller att kd eller centern helt enkelt ramlar ur.

    SvaraRadera
  2. @Izig:

    Jag förstår inte resonemanget om dålig moderat "mattematik" (sic!). Såvitt jag vet har inte ekonomin i Malmö gått åt helevete och om den nu ändå har gjort det så är det ju de rödgröna som styr ...

    Nåväl. Som jag skrev i bloggposten ser jag att vi har två block. Det röda (S+V) och Alliansen (M+FP+C+KD). Därimellan står MP som jag betraktar som ett borgerligt parti. Därför menar jag att vid ett valresultat i enlighet med den här undersökningen ligger en femklöver (M+FP+C+KD+MP) närmast till hands. Att C eller FP skulle samarbeta med det kommunistiska V ser jag som helt uteslutet.

    Ska jag sedan spekulera vidare är jag säker på att ju närmare valet vi kommer och frågan Sahlin eller Reinfeldt som statsminister blir allt mer aktuell för väljarna så kommer stödet för Alliansen att öka.

    SvaraRadera
  3. Faktumet med dålig mattematik kan väl inte vara särskilt svårt för någon att förstå. Du skrev att de rödgröna fick 39.2 % vilket är en ren lögn.

    Att MP i dagsläget skulle gå över till de borgerliga är ungefär lika troligt som att V och SD kommer sammarbeta efter nästa val. Jag tänker bara säga två ord, miljö och intergration. Två av de absolut viktigaste frågorna för MP. Alliansen har praktiskt taget inte gjort ett piss för något av dessa saker, tvärtom! Men det är klart att ni kan få drömma om ett stöd från MP, det kan ju vara skönt att få längta sig bort.

    Sen något som definitivt talar emot Alliansen är det faktum att Centern och KD snart kommer behöva börja locka väljare från Moderaterna om man inte vill riskera att självdö. Tiden ligger helt klart på de rödgrönas sida.

    Sen en fråga till dig, vill borgerliga partier höja skatten? För om du har missat det så vill MP göra så.

    SvaraRadera
  4. @Izig:

    Jag skrev inte att de rödgröna fick 39,2% utan det röda blocket(S+V), vilket stämmer.

    Det är väl inget självändamål för MP att höja skatten. Men jag förstår att det måste till om man planerar att samarbeta med det röda blocket. Tillsammans med Alliansen kan MP vara med och konstruktivt utveckla de offentliga verksamheterna i stället för att kasta nya bra pengar efter dåliga.

    SvaraRadera