Sidor

tisdag 13 januari 2009

Fyrverkerieländet: Positiv debatt

Sydsvenskan skriver att kommuner i Skåne har svårt att begränsa användningen av fyrverkerier genom skärpningar av de lokala ordningsstadgorna. Det är länsstyrelsen som ska godkänna skärpningarna och den tolkar lagarna så att kommunernas begränsningar anses för snäva.

Jag tycker att det vore synd om Malmö stad inte tillåts göra de begränsningar som planerats. Fast det är inte helt avgörande för att en faktisk förbättring ska ske. Jag tycker mig märka en betydande attitydförändring hos allmänheten, handlarna, politikerna och även hos polisen. Det senare är uttalandet i samband med händelsen i Bjärred i lördags ett exempel på. Polisen prioriterar nu ärenden när ungdomar leker med fyrverkerier. I alla fall när det sker i närheten av skolor.

Oavsett om Malmö stad lyckas få ändringarna i ordningsstadgan godkända eller inte, räknar jag med att polisen framöver kommer att prioritera bättre. Det tror jag att den allmänt ändrade attityden i saken kräver. För det är ju så att de allra allra flesta som leker med fyrverkerier på andra tider än just timmarna runt nyår är minderåriga. Och redan i dag är de förbjudna att handha fyrverkerier. Jag skulle kunna tänka mig att Malmö stad veckorna före nyår bistår polisen med resurser för att förbättra övervakningen.

Så även om det inte blir några skärpningar av ordningsstadgorna tror jag att den intensiva diskussionen lett fram till en faktisk förbättring.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
Fyrverkerieländet: Polisen äntligen fattat
Öka föräldrars ansvar!
Fyrverkerieländet: Förstärk övervakningen
Fyrverkerieländet: Dåligt omdöme
Fyrverkerieländet: Positiv attitydförändring
Räddningstjänsten agerar mot fyrverkerimissbruket
Äntligen agerar (s) i Malmö i fyrverkerifrågan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar