Sidor

onsdag 31 december 2008

Fyrverkerieländet: Dåligt omdöme

En del försäljare av fyrverkerier har tydligen dåligt omdöme på mer än ett sätt. Sydsvenskan rapporterar om barn utklädda till raketer som i en rondell gör reklam för en fyrverkeriförsäljare.

Bojkott!
Jag kommer framöver att undvika att handla hos företagen nedan eftersom de satsar stort på att sälja fyrverkerier även i år. Jag önskar att de med hänsyn till människor och djur avstått från att sälja fyrverkerier. Tipsa mig gärna om vilka som borde finnas med på listan.

  • Rusta
  • Plantagen
  • Coop
  • Silvan
  • Bauhaus

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
Fyrverkerieländet: Positiv attitydförändring
Räddningstjänsten agerar mot fyrverkerimissbruket
Äntligen agerar (s) i Malmö i fyrverkerifrågan

6 kommentarer:

  1. Det är tyvärr alltid mycket snack men lite agerande från politiker när det gäller det vansinniga (från alla håll) hanterandet av fyrverkerier i Malmö kring nyår.
    Vad finns det egentligen för anledning att börja sälja fyrverkerier luciahelgen?
    Just nu, 18.41 nyårsafton låter det som kriget här i Kirseberg. Är det någon slags luftvärnsgranater man säljer som fyrverkerier.
    Det här är en tradition som fullständigt spårat ur. Fyrverkerier vid tolvslaget är väl helt OK, men inte i en månads tid före och efter nyår.
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. "Ideologiskt är jag klassiskt liberal. Individens rättigheter står i centrum och får i princip inte kränkas. Varje människa har frihet att bestämma över sitt eget liv så länge den inte skadar någon annan. Statens viktigaste uppgift är att skydda varje enskild individ från tvång och kränkningar."

    Yeah right...

    SvaraRadera
  3. En riktig gnällblogg detta. Har någon koll på antalet gnälliga inlägg jämfört med positiva på denna sidan.

    Fyrverkerierna har helt gått överstyr håller jag dock med om.

    Men jag körde förbi dessa utklädda pågar några gånger före polisen var där. De stod en bra bit från vägen och risken att köra på dem om man inte körde minst 40 km/h för snabbt var obefintlig.

    Tycker att det var lite kul, men lite synd om dem där ute i kylan.

    SvaraRadera
  4. En anonym tycker tydligen inte att jag lever upp till mina ledstjärnor. Men vad är problemet?

    SvaraRadera
  5. En annan anonym tycker att min blogg är gnällig. Det låter trist och det ska jag tänka på framöver. Fast det kanske blir så när det är mycket man tycker är fel och vill ändra på ...

    SvaraRadera
  6. Tycker din blogg är bra. Och är riktigt förbannad på fyrverkerier. Helt vansinne, skulle någon skuta fyrverkerier så som gjort i Malmö, Oxie exempelvis där jag bodde i USA d skulle de få kulor tillbaka. Man får ju snart ta lagen i egna händer, det är ju skandal att sådanatt trams får pågå. I sådana situatoner som rosengård eller oxie så kall det ju inte ta flera år/timmar för myndigheter att agera, då har vi ju snart ett nytt Gaza här också. nej tuffa lagar, hrda tag, och mycke hårda straff. Rikta en raket mot någon person eller byggnad är defacto mordförsök eller mordbrand. Sådant skall bemötas mycker fast och med det våld som krävs!!!

    SvaraRadera