Sidor

onsdag 18 februari 2009

Oacceptabelt stoppa publik!

Sydsvenskan rapporterar att Fritidsnämnden i dag beslutat att Davis Cup-matchen mellan Sverige och Israel den 6-8 mars i Malmö ska spelas inför tomma läktare. Beslutet togs genom votering och (S) och (V) bildar majoritet med en rösts övervikt. Moderaternas vice ordförande i nämnden, Catharina Elgh-Linander, är kritisk till beslutet och säger "Det är en demokratisk fråga. Det är vår uppgift att kunna skydda spelarna."

Jag håller med Elgh-Linander. Det är en skandal att hantera detta idrottsevenemang på det här sättet. Jag har svårt att tänka mig att det inte skulle finnas någon tänkbar säkerhetslösning som gör det möjligt att spela inför publik. Nu tillåts de att vinna som genom hot vill att israeliska företrädare ska ses som besvärliga och riskfyllda vid idrottsevenemang, konferenser och andra sammankomster världen över.

Sydsvenskan hävdar att (S) och (V) sade nej till publik av säkerhetsskäl. Jag är inte så säker på det. (V) har hela tiden på grund av sin inställning till Israel argumenterat för att matchen ska ställas in helt, liksom en hel del Socialdemokrater gjort.

Jag kan ha förståelse för att det finns dom som genom protester i samband med matchen vill visa sin syn på Israel. Det har dom självklart rätt att göra så länge dom följer lagar och regler och naturligtvis inte tar till våld i någon form. Men att använda sin politiska makt till att markera mot Israel på det sättet som den röda majoriteten i Fritidsnämnden kanske gjorde i dag är inte acceptabelt.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
(S)anslöst israelhat för mycket
Matchen måste spelas!
Antidemokrater i Malmö - igen
Stoppa antidemokraterna!
Låt inte terroristerna bestämma!
Sanslöst israelhat

Svenska Dagbladet, Svenska Dagbladet, Sydsvenskan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar