Sidor

fredag 11 december 2009

Väljarna genomskådar SD

Sydsvenskans Olle Lönnaeus spekulerar i att Moderaternas tapp, och Sverigedemokraternas lyft, i senaste SCB-undersökningen beror på migrationsminister Tobias Billströms tydlighet ifråga om kommunernas ansvar att ta emot ensamkommande flyktingbarn. Lönnaeus frågar om en massa moderater blivit sverigedemokrater och svarar själv att vissa tecken tyder på det. Jag är ganska säker på att han tolkar tecknen fel.

Vad Sverigedemokraternas lyft är ett tecken på tror jag är att många känner igen sig i deras problembeskrivning av en del förhållanden i samhället. Den må vara överdriven och kanske till och med felaktig men uppfattas av många som en verklighet. Det kan locka en del att i en undersökning sympatisera med Sverigedemokraterna.

Men att det skulle leda så långt att väljare "blir sverigedemokrater" tror jag är en feltolkning. När valsedel väl ska väljas på riktigt i september nästa år är jag säker på att de flesta väljarna kommer att genomskåda, och ta avstånd från, Sverigedemokraternas främlingsfientliga politik.

Viktigt för oss moderater är att analysera och förstå SD:s problembeskrivning så att vi utifrån våra värderingar kan bemöta deras främlingsfientliga politiska agenda.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
Gör inte SD till martyrer
SD+M i Malmö uteslutet!
Framgångsrik Skånsk femklöver förebild
(SD) hör hemma på vänsterkanten