Sidor

tisdag 29 december 2009

S ville inte stoppa smällandet

Sydsvenskan skriver i dag om Malmö stads restriktioner i lokala ordningsstadgan som tillåter att fyrverkerier används endast mellan 18 och 02 på nyårsafton. Den som läser artikeln kan få uppfattningen att det är Socialdemokraterna, Räddningstjänsten eller Folkpartiet som drivit på så att stadgan ändrades genom beslut i Kommunfullmäktige i januari i år. Det är synd eftersom det inte alls stämmer. Det är faktiskt mitt engagemang i frågan, sedan jag valdes in i Kommunfullmäktige 2006, som ligger bakom.

När jag första gången ställde en s k enkel fråga i Kommunfullmäktige om saken viftade ledande socialdemokrater undan problemet och menade att det fanns inget att göra, smällandet fick man leva med. Men jag gav inte upp utan tog upp frågan gång på gång genom bl a många debattartiklar och insändare samt fler s k enkla frågor. Jag lämnade också i årsskiftet 2006/2007 in en motion i Kommunfullmäktige. Under flera år hände i stort ingenting utan Socialdemokraterna fortsatte att ignorera problemen varje gång jag tog upp dem. Men, plötsligt, för snart två år sedan skrev tre tunga malmösocialdemokrater, med ks-ordförande Reepalu i spetsen, en debattartikel där man efterlyste åtgärder "så att vi får stopp på fyrverkerieländet". Äntligen!, var min reaktion då och visst blev det startskottet för den process som ledde fram till förslaget som klubbades i januari i år.

När min motion, efter två års beredning i den kommunala byråkratin, togs upp i Kommunfullmäktige resulterade den i de förändringarna i lokala ordningsstadgan som tillåter fyrverkerier endast mellan 18 och 02 på nyårsafton. Det var naturligtvis en stor seger för mig och visar att det går att påverka även om man tillhör minoriteten och även om Socialdemokraterna från början tyckte att problemet var en bagatell.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
Fyrverkerieländet: Äntligen beslut i Malmö
Fyrverkerieländet: Positiv debatt
Fyrverkerieländet: Polisen äntligen fattat
Öka föräldrars ansvar!
Fyrverkerieländet: Förstärk övervakningen
Fyrverkerieländet: Dåligt omdöme
Fyrverkerieländet: Positiv attitydförändring
Räddningstjänsten agerar mot fyrverkerimissbruket
Äntligen agerar (s) i Malmö i fyrverkerifrågan

SDS