Sidor

tisdag 4 mars 2008

Minister från Malmö som gör mig stolt

I går var jag på seminarium för opinionsbildare och beslutsfattare i Skåne som Timbro Syd arrangerade. Temat var arbetskraftsinvandring och migrationsminister Tobias Billström presenterade vad han och Regeringen gör på detta område. Det visade sig vara en mycket tydlig och bra politik. Om jag begrep saken rätt så ska vem som helst i världen som skaffar sig ett jobb i Sverige kunna komma hit och jobba i 2 år. Efter den tiden har personen möjlighet att söka uppehållstillstånd och därmed permanent bosätta sig i Sverige. Det blir arbetsgivaren som avgör om det finns ett behov av arbetskraft utifrån till just det aktuella jobbet. Inte som tidigare myndigheter och fackföreningar. Riktig arbetskraftsinvandring alltså, inte gästarbete. Det gnisslas nog en del tänder bland både röda och bruna, och då syftar jag inte på hudfärg.

Tobias själv gjorde också mycket bra ifrån sig. Säker presentation. Minsitermässig utan att distansera sig. Kunnig, välargumenterad. Visst kan man väl beteckna honom som politisk broiler men han känns ärlig och hängiven uppdraget.

Tobias var mycket aktiv bland fotfolket i valrörelsen. Han tycks verkligen tycka att valrörelse är roligt. Jag gjorde flera aktiviteter tillsammans med honom. Bland annat natten mot valdagen när vi var ett gäng som under några timmar såg till att något tusental videdalsbor fick en moderat valhälsning med morgontidningen.

Jag tycker att Malmö kan vara stolt över sin minister!