Sidor

onsdag 19 mars 2008

Förbereds Reepalus avgång?

Det har varit känt en tid att fritidskommunalrådet i Malmö, Lynn Ljungberg (s), avgår från sin post vid halvårsskiftet som en följd av skandalerna kring det vanskötta badhuset Aquakul. Nu meddelar också socialkommunalrådet Birgitta Nilsson (s) att hon vill trappa ner och lämnar som heltidspolitiker samtidigt som Ljungberg. Sydsvenskan (Sydsvenskan, Sydsvenskan, Sydsvenskan) spekulerar i dagens tidning om efterträdarna. Deras tips är att det kan bli Carina Nilsson och Birgit Hansson som tar över.

Jag vet inte hur mycket Sydsvenskan har på fötterna för sina spekulationer men jag hade hoppats på något djärvare och offensivare från socialdemokratins skyltfönster i Sverige. När man organiserar om bland sina viktigaste företrädare i Malmös kommunalpolitik förvånar det mig om man inte samtidigt förbereder hur Ilmar Reepalu ska efterträdas. Både Nilsson och Hansson är såvitt jag kan bedöma kompetenta och har stöd i rörelsen men att det skulle vara någon av dem som en dag axlar Reepalus mantel har jag svårare att se.

Mer spännande hade varit om Malmös socialdemokrater vågat satsa på t ex Luciano Astudillo och Hillevi Larsson. Två moderna politiker som vågar sticka ut och som på intressanta sätt möter framtiden. Men när det till slut gäller Reepalus efterträdare gissar jag att det blir någon med relativt tunga meriter och fast förankring som väljs. Kanske Marie Granlund?