Sidor

tisdag 23 september 2008

Äntligen skånskt vårdval!

I dag beslutade Regionfullmäktige Skåne att införa ett vårdval, kallat Hälsoval, i den skånska primärvården. Det är ett stort och viktigt beslut som jag är säker på kommer att innebära en bättre tillgänglighet i vården för alla skåningar.

Jag har tidigare uttryckt min förvåning över att socialdemokraterna ställer sig bakom ett förslag som flyttar makt från regionens politiker och tjänstemän till skåningarna. Det är jag inte van vid att socialdemokrater verkar för. I dagens debatt överraskade socialdemokraterna igen genom att framförallt Ingrid Lennewald (s) var den som allra hårdast argumenterade för införandet av vårdvalet. Hon gav bl a vänsterpartisterna, som är motståndare till reformen, uppsträckningar och förklarade fördelarna.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
Ännu bättre med fri etablering
(v) gillar inte patientmakt
(s) biter i sura äpplet, säger ja till vårdval
Vårdvalet gynnar alla