Sidor

onsdag 17 september 2008

ESF 2008: Välkomna till Malmö!

I dag drar European Social Forum (ESF) igång i Malmö. Jag är direkt negativ till att Malmö stad stödjer arrangemanget med kontanter, arbetsinsatser och uteblivna avgifter till ett värde av minst 5-6 miljoner kronor. Jag hade helst sett att ESF inte genomför sitt arrangemang i Malmö eftersom riskerna för våld och skadegörelse är stor. På den rödgröna majoriteten i Malmö, med Ilmar Reepalu (s) och Anneli Philipson (v) i spetsen, vilar ett tungt ansvar eftersom man aktivt drivit på för att få arrangemanget till staden.

Men jag vill ändå välkomna alla de individer som kommer till Malmö med anledning av ESF 2008. Jag vill att Malmö ska vara en attraktiv stad för bl a konferenser och kongresser av olika slag. Människor från världens alla hörn ska vilja träffas i Malmö för att gemensamt driva sina organisationer och projekt vidare.

Jag är alltså orolig för att ESF 2008 och dess svans ska leda till våld och skadegörelse i Malmö. Nu hoppas jag att jag blir överraskad.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
Fel stödja ESF
Reepalu mjuk mot huliganer

Sydsvenskan, Sydsvenskan, Sydsvenskan, Sydsvenskan, Sydsvenskan, Sydsvenskan