Sidor

lördag 20 september 2008

ESF 2008: Svansen regerade

På fredagskvällen var det dags för svansen till European Social Forum att regera i Malmö. Det hade bjudits in till gatufest vid Stadshuset. Jag försöker bemöta ESF 2008 och dess hang arounds med ett öppet sinne. Så jag begav mig till Stadshuset för att bilda mig en uppfattning vad det handlar om. Ett första intryck var nog att det fanns en hel del folk som hade genuint trevligt och faktiskt var där för att festa. Men efterhand som jag strosade runt bland festdeltagarna på den blockerade Föreningsgatan kände jag de aggressiva vibrationerna. Det var ingen fest för festandets skull utan man inväntade något. Jag noterade också att många bar för mig väldigt udda festkläder; huvor, luvor och scarfar som dolde ansikten. Jag fotograferade och det uppskattades inte av alla. En svartklädd maskerad man i ungefär samma storlek som jag själv föste undan min kamera, knuffade mig och kommenderade mig att sluta fotografera. Han höll inte med mig om att gatan tillhörde lika mycket mig som honom och att jag fick fotografera om jag ville. Han uttryckte att jag kunde ju prova och se vad som hände om jag fortsatte. När jag tittade honom i ögonen och frågade om han hotade mig började han säga något till sina lika svartklädda och maskerade kompisar om att här fanns en någonting som jag inte riktigt uppfattade . Men jag fann för gott att smita iväg och inte ta reda på mer. Jag kände mig rejält hotad och blev riktigt rädd. Resten av kvällen höll jag mig mest en bit bakom polisens linjer när jag följde händelserna vid Triangeln fram till strax efter midnatt.

"Festen" övergick efter ett tag till endast en provokation där deltagarna gjorde vad de kunde för att få polisen att attackera dem. Men polisen var otroligt skicklig och lät sig inte provoceras. Jag blev till en början irriterad på polisen och retade mig på att de hela tiden backade undan. Men de visste vad de gjorde. Fler och fler av "fest"-deltagarna tröttnade och gav sig iväg. Jag hörde några som bestämde sig för att gå hem och lyssna på musik i stället eftersom "det ju ändå inte hände något". När jag läser vad en man säger till Sydsvenskan blir jag beklämd: "Det blir ju stökigare ju mer poliser här är." Han kan inte ha varit speciellt observant när han kikade ut.

Tyvärr blev det ju ändå omfattande skadegörelse. Men det kan inte polisen lastas för. Jag kan inte se hur någon annan taktik från deras sida skulle ha lett till mindre vandalism. Snarare tvärtom.
Under lördagen är det dags för ESF:s stora demonstration. Det är viktigt att ESF visar ansvar genom att inte acceptera de kriminella ligisterna i sitt tåg. ESF kan inte direkt lastas för vad våldsverkarna ställde till med under fredagskvällen och de har en god chans att hålla sina händer fortsatt rena om de agerar ansvarsfullt i samband med demonstrationen och den efterföljande festen i Pildammsparken.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
ESF 2008: Lite avundsjuk