Sidor

söndag 8 juni 2008

McCain ett bättre val än Obama

Så är det då klart, att det blir Barack Obama som blir John McCains huvudmotståndare i höstens amerikanska presidentval. Hillery Clinton har erkänt sig besegrad (Sydsvenskan) i primärvalet och den riktiga valkampanjen kan starta på allvar.

Ur mitt perspektiv är det just nu två frågor som avgör vilken av kandidaterna jag helst ser som näste president. Jag vill att den amerikanske presidenten ska vara en frihandelsvän. Det är oerhört viktigt för att handeln i världen ska fungera och världsekonomin kunna utvecklas positivt. Det är också viktigt för att fattigdomen i världen ska kunna fortsätta att minska. Jag vill också att den som i ett internationellt krisläge svarar i Vita husets telefon är en som med pondus och trovärdighet kan hantera säkerhetspolitiken.

Utifrån det jag hittills vet om de båda kandidaterna hoppas jag därför utan tvekan att det blir McCain som tar hem segern i november. Han har uttalat sig som frihandelsvän och han låter säkerhetspolitiskt stabil. Obama däremot har slirat betänkligt vad gäller frihandel och han är en lättviktare säkerhetspolitiskt. Ska bli spännande att se hur valkampanjen utvecklas.