Sidor

tisdag 24 januari 2012

Oväntat med cyklande pendlare?

Det har på olika håll uppmärksammats att kommunen forslar bort cyklar som parkeras utanför cykelställen vid Citytunnelns ingångar vid Triangeln i Malmö. En del är upprörda och menar att det är kriminellt, medan andra tycker att det är ganska självklart.

Den som följt hur Malmö stad efterhand har hanterat cykelsituationen vid Triangelnstationen sedan invigningen kan nog lätt tro att kommunen blivit överraskad av att pendlare överhuvudtaget tar cykeln till tåget. Där finns vad som ser ut som provisoriska cykelställ på slumpvisa ställen, som blivit fler efterhand som antalet cyklar ökat. Men något som liknar permanenta, anpassade och snygga lösningar finns inte. Det förvånar mig.
När jag 2003-2006 var vice ordförande i Tekniska nämnden var vi på studieresa och tittade bl a på ett underjordiskt cykelgarage vid tågstationen i den tyska staden Münster. Förutom cykelparkering  erbjuds där service som reparationer och butiker i garaget, som har direkt access till stationen. Vi tyckte att det såg mycket bra ut och att det kunde utgöra förebild för Malmö. Men så har det alltså inte blivit.

Jag blir också förvånad när jag läser om vilka planer kommunen tycks ha för Triangelnstationen.
Det ska tydligen byggas ett cykelgarage ovan jord vid den södra ingången. Och det är ju bra. Men ingenting vid den norra. Och det är, om det stämmer, ..., ja, mycket mycket märkligt ... för att uttrycka sig milt.

Vad som behövs är väl genomtänkta cykelgarage både vid den norra och den södra ingången till Triangelnstationen. Helst med bra service och enkel access till perrongen.


Dessutom ser jag gärna ett väl utbyggt system med hyrcyklar för pendlare. Som i Paris t ex.

Men trots dessa tillkortakommanden från kommunens sida håller jag inte med dem som upprörs över att Malmö stad forslar bort felparkerade cyklar. Det finns lediga cykelställ att använda, även om det innebär att man måste gå 50-100 meter längre. Och jag förundras inte minst över hur de vuxna människor tänker som i stort sett parkerar sina cyklar mitt i stationens ingång. Det handlar om tillgänglighet och hänsyn, förutom de säkerhetsaspekter kommunen hänvisar till.

Uppdatering:
Läser att kommunen kommer att ha cykelvärdar på plats för att visa cyklister till rätta. Bra tycker jag!

SDS, SDS, SDS, SkD, KvP, SkD