Sidor

tisdag 9 februari 2010

M i Malmö delaktiga i designpris!

Sydsvenskan rapporterar att Malmös kommunstyrelseordförande Ilmar Reepalu (S) utsetts till Sveriges mäktigaste inom design och arkitektur av branschtidningen RUM. Motivering är att Ilmar Reepalu förvandlat "en grå arbetarstad till Sveriges hetaste arkitekturdestination". Jag ber att få gratulera KS-ordföranden. Grattis!

Samtidigt känner jag att Moderaterna i Malmö är delaktiga i priset. Det var under de båda moderatledda majoritetsperioderna 1985-1988 och 1991-1994 som grunden lades, och det togs många steg, som gjort de senaste tjugo årens positiva utveckling i Malmö möjlig. Malmö öppnade sig mot havet vilket Västra hamnen är ett viktigt resultat av, goda kommunikationer prioriterades vilket lett fram till bl a Öresundsbron och Citytunneln, förutsättningarna för ett attraktivt krogliv och ett levande City förbättrades vilket i dag lockar fler och fler besökare från när och fjärran samt kulturlivet utvecklades och Malmö blev landets mest spännande kulturstad. Malmö högskolas etablering är också ett resultat av moderata företrädares idoga arbete.

Jag fick två artiklar om just detta publicerade i Kvällsposten i augusti förra året som går att läsa här och här.

Jag har också här på bloggen kommenterat myten "Ilmareffekten" under länkarna nedan.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
Ilmareffekten bygger på lögner
S, V och MP oförmögna att leda Malmö
(M) gör Malmö attraktivt

SkD