Sidor

lördag 19 januari 2008

Äntligen agerar (s) i Malmö i fyrverkerifrågan

Äntligen har socialdemokraterna i Malmö vaknat och förstått att fyrverkerier är ett stort problem för stadens invånare. Under Aktuella frågor i dagens Sydsvenskan skriver tre tunga företrädare för socialdemokraterna i Malmö, med Ilmar Reepalu i spetsen, att det är "Dags sätta stopp för fyrverkerieländet". Utmärkt tycker jag! Men beklagar att det ska ha behövt ta så lång tid.
2004, när jag var viceordförande i Tekniska nämnden, utredde stadens jurister på mitt initiativ vad kommunen kunde göra för att komma tillrätta med problemen. Det konstaterades att kommunens möjligheter var små. Det nöjde sig socialdemokraterna med då. Man var inte alls intresserade. Det blev ingen debattartikel i Sydsvenskan signerad (s).
I december 2006 ställde jag en så kallad enkel fråga i Kommunfullmäktige till det ansvariga kommunalrådet Anders Rubin (s) och undrade vad kommunen gjort för att komma tillrätta med problemen. Svaret var i korthet att man inte gjort något eftersom det inte är kommunens bord. Man var inte alls intresserade. Det blev inte heller då någon debattartikel i Sydsvenskan signerad (s).
I början på 2007 lämnade jag in en motion till Kommunfullmäktige som går ut på att kommunen ska agera mot fyrverkerieländet. Den har ännu inte tagits upp för behandling i fullmäktige. Men jag antar att när man i dagens artikel skriver "Också i Malmö undersöker vi vilka möjligheter kommunen har att agera ..." är det hanteringen av min motion man menar. Jag hoppas att min motion kommer upp för beslut i fullmäktige den 31 januari.
I december 2007 ställde jag motsvarande enkla fråga i fullmäktige som 2006 och fick i princip motsvarande svar. Jag kunde möjligen skönja ett något större intresse för saken.
Jag tycker att det är bra att socialdemokraterna i Malmö äntligen vaknat. Det borde de gjort betydligt tidigare. Situationen har varit mycket besvärlig i många år. Det är också att kasta sten i glashus när artikelförfattarna angriper andra debattörer och påstår att de har en nonchalant och ansvarslös attityd i frågan. Det är precis samma attityd som de själva haft ända fram till nu.
Att Sverige, som Reepalu och hans medförfattare föreslår, ska följa Finlands exempel vet jag inte om det är det bästa men det är bra att frågan äntligen nått en sådan dignitet att de tunga politikerna tycker att det mödan värt att engagera sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar