Sidor

fredag 26 juni 2009

Människorna först!

Malmös parker finns, menar jag, i första hand till för människorna i staden. Framförallt handlar det om rekreation och avkoppling på olika sätt som t ex promenader, joggingturer, solbad, picknickar, föreställningar och konserter. De senaste åren har många av parkernas användare störts av den stora mängd gäss som uppenbarligen också uppskattar stadens gröna oaser. Jag tillhör inte dem som ser gässen som farligt våldsamma eller fruktar att de ska sprida farliga sjukdomar. Däremot kan jag konstatera att gässen smutsar ner i en sådan omfattning att parkerna inte kan utnyttjas i önskvärd omfattning. Många har valt bort parkerna för att slippa nerkletade skor, badlakan och filtar. Parkerna känns helt enkelt inte tillräckligt fräscha. Visst kan gäss vara självklara och oftast trevliga inslag i stadens parker men när de blir så många att de blir ett problem måste något göras. Vilken eller vilka metoder som bör användas låter jag experterna bedöma men jag tycker att diskussionen måste ske utifrån människornas perspektiv. Visst har också gäss ett berättigande men inte självklart i stadens parker och definitivt inte när de smutsar ner så att folk avstår besök. I debatten har det talats om gässens rättigheter och att "gäss är också människor". Min uppmaning är: Sluta tramsa och se till att människorna i Malmö åter kan njuta fullt ut av våra underbara parker!

Sydsvenskan, Sydsvenskan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar