Sidor

söndag 24 maj 2009

Hellre Tour de France än sommar-OS

Ännu en gång lyfts idén att Köpenhamn ska söka ett sommar-OS och att Malmö ska vara med på ett hörn som arrangör. Det är venstrepolitikern Pia Allerslev, kandidat till posten som överborgmästare i Köpenhamn, som tar upp saken i en intervju i dagens Sydsvenskan. Även Malmös "överborgmästare" Ilmar Reepalu uttalar sig och ger idén sitt helhjärtade stöd. Som jag förstår det, inte främst för att han tror att Köpenhamn/Malmö kan vinna spelen utan för att marknadsföra Malmö i världen.

Jag är mycket tveksam till om det är en bra idé för Malmö att vara med på ett hörn som arrangör av ett sommar-OS. Detta evenemang har blivit allt mer ohanterligt och är oerhört riskfyllt för alla inblandade ut ett ekonomiskt perspektiv. Jag uppfattar också att allt fler idrotter och idrottsutövare inte ser OS som den viktigaste tävlingen, som det var förr, utan att andra arrangemang har högre status. Dessutom är den Internationella Olympiska Kommittén en föråldrad relik från en annan tid. IOK´s syn på diktaturer och mänskliga fri- och rättigheter måste förändras radikalt innan jag kan stödja att Malmö ska ha med den organisationen att göra.

Jag anser i stället att Malmö, tillsammans med Köpenhamn, ska satsa på att få en etapp av Tour de France till regionen. Det är världens mest uppmärksammade årliga arrangemang och ses av hundratals miljoner tv-tittare över hela världen. Det arrangemanget passar enligt min mening bättre in. Det är hanterbart och ger unika möjligheter att marknadsföra regionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar