Sidor

lördag 16 mars 2013

Inga dokusåpor i vården!

I dag får jag den här insändaren publicerad på Kristianstadsbladet:
"Jag är mycket kritisk till att den offentligt finansierade akutsjukvården i Skåne har låtit tv-bolag göra inspelningar för dokusåpor.

Jag anser att man inte tillräckligt respekterar de enskilda individer som är i behov av akut sjukvård. Det påstås att alla som filmats gett sitt medgivande. Det betvivlar jag. Flera patienter verkar vara så sjuka eller skadade att de omöjligt kunnat ta ställning.
För det andra menar jag att ingen, i den extremt utsatta situationen det handlar om, ens ska behöva få frågan om hen vill medverka i en dokusåpa. Det obehaget ska ingen behöva kalkylera med när hen ringer 112 eller på annat sätt beger sig till akuten. Det är också olämpligt att obehöriga personer finns med i situationer när sjuka vårdas. Känsliga personliga uppgifter hanteras och kan då föras vidare.
Jag vill att detta omedelbart stoppas!"