Sidor

lördag 8 november 2008

Reepalu (s) borde välja vänner mer noggrant

Jag läser i dagens Sydsvenskan att Malmös kommunstyrelseordförande, Ilmar Reepalu (s), blev illa berörd när ledaren för Dansk folkeparti, Pia Kjærsgaard, via länk dök upp på Malmö arenas invigning och lyckönskade. Jag förstår Reepalus (s) motvilja. Dansk folkeparti är ett obehagligt populistiskt parti som fiskar i mycket grumliga vatten och spelar på människors oro och tveksamhet när det gäller invandrare och främmande kulturer. Dansk folkeparti finns det all anledning att hålla på minst armlängds avstånd. Samtidigt förstår jag att det privata företaget bakom Malmö arena inte gjort några djupare politiska överväganden när man bjudit i företrädare för folkvalda partier i Danmark och Köpenhamn. Det finns ingen anledning att kritisera dem.

Det är bra att Reepalu (s) markerar mot ett parti som Dansk folkeparti. Men tyvärr är Reepalu (s) inte konsekvent. Medan han skjuter Dansk folkeparti ifrån sig stryker han andra obehagliga krafter i samhället medhårs. Jag syftar på hans stöd av European Social Forum (ESF) och de våldsamma aktivister som ingår i den rörelsen. Jag önskar att han vore lika tydlig i det fallet. Dessutom tycker jag att han ska prata med sitt (anti)demokratikommunalråd och se till att Malmö stad har en tydlig hållning mot de antidemokratiska krafter som härjat på Malmös gator vid ett par tillfällen under hösten.

1 kommentar:

  1. Finns så många som letar felen vad än folk gör. Det bästa hade ju varit om han själv varit med och berättat om vad han tycker. Bra artikel.

    SvaraRadera