Sidor

fredag 31 oktober 2008

Malmö har ett antidemokratikommunalråd (v)

Vid gårdagens kommunfullmäktigesammanträde "utnämnde" jag vänsterpartiets Anneli Philipson till antidemokratikommunalråd. Det kan tyckas hårt men jag menar att hon som demokratikommunalråd, och vänsterpartiet för att vara ett trovärdigt parti, måste ta avstånd från de antidemokratiska krafterna som tillåter sig att störa och avbryta politiska partiers möten på allmän plats. Inte heller vid gårdagens debatt tog Anneli Philipson chansen att fjärma sig från antidemokraterna utan argumenterade för att det var upp till var och en hur de vill uttrycka sig på gator och torg.

Jag anser att Anneli Philipson (v) som demokratikommunalråd har uppgiften att verka för ett positivt och konstruktivt klimat för politisk debatt och diskussion i Malmö. Då kan man inte acceptera att politiska partier inte kan genomföra möten på allmän plats. Det oroar mig också att ledande vänsterpartister i Skåne på olika sätt uttrycker sitt stöd för antidemokraterna och deras metoder.

Jag önskar att vi hade ett demokratikommunalråd som verkligen stått upp för demokratin och yttrandefriheten. Att hon presenterat ett batteri av åtgärder för att mota bort antidemokraterna från Malmös gator. Men tills vidare gäller att majoriteten i Malmö, socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet, försett Malmö med ett antidemokratikommunalråd.

Kommentar på Kvällspostens ledarsida.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
(v) och (sd) i samma båt
Enkel fråga: Agerar (v) mot antidemokraterna?
Antidemokrater på Malmös gator

Sydsvenskan, Sydsvenskan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar