Sidor

fredag 10 oktober 2008

Enkel fråga: Agerar (v) mot antidemokraterna?

Inför Kommunfullmäktiges sammanträde den 30 oktober har jag sänt in en så kallad enkel fråga:

Enkel fråga till demokratikommunalrådet Anneli Philipson (v) angående antidemokratiska mobbar på Malmös gator.

Lördagen den 4 oktober försökte Sverigedemokraterna hålla torgmöte i Malmö. Men de stördes och avbröts av en antidemokratisk mobb. Jag tycker mycket illa om sd:s politik. Enligt min mening är den främlingsfientlig och sd skyller allt ont i Sverige på "massinvandringen" och mångkulturen. Men likaväl har de i Sverige rätt att framföra sitt budskap. De hade sökt och fått tillstånd för sitt möte på allmän plats. Ändå mobiliserade någon en mobb för att störa och avbryta mötet. Det är att agera antidemokratiskt och är fullständigt oacceptabelt.

Sydsvenskan hade pratat med några personer på plats. En som sa sig vara förtroendevald i Malmö stad ryckte på axlarna åt att mobben som hon deltog i angrep sd-mötet och sa enligt Sydsvenskan "Så kan det bli. Folk blir arga av sd, de ljuger." En annan person Sydsvenskan pratade med motiverade sitt antidemokratiska handlande med "De är kräk som ljuger. Man kan inte diskutera med dem.”.

Jag tycker att det är mycket oroväckande att antidemokrater härjar på Malmös gator på det här sättet. I en demokrati måste det vara möjligt att framföra även obehagliga budskap som provocerar.

Jag frågar därför demokratikommunalrådet: Agerar demokratikommunalrådet på något sätt för att händelser som den här beskrivna inte ska upprepas i Malmö?


Läs mina tidigare relaterade inlägg:
Antidemokrater på Malmös gator

Sydsvenskan