Sidor

lördag 12 juli 2008

Tvinga hundägare till ansvar!

Det är lika förtvivlat gräsligt och hemskt varje gång det händer. Att en hund biter ihjäl en annan hund, eller svårt skadar eller till och med dödar en människa. I dag har det hänt igen. Sydsvenskan skriver om en lösspringande rottweiler som attackerade en kvinna och hennes tax. Det slutade med att taxen blev ihjälbiten och kvinnan skadad i handen. Jag lider med den drabbade kvinnan.

Måste sådant verkligen behöva hända? Jag vet inget om detaljerna i det som hänt i dag men olyckor kan alltid hända och det finns inga rimliga åtgärder som utesluter allt. Men det kunde definitivt göras mer. Jag har skrivit om den här saken tidigare och jag tror alltså inte på att ett koppeltvång skulle ha någon stor effekt. Däremot skulle jag vilja att det infördes en obligatorisk ansvarsförsäkring för hundägare. En sådan skulle sätta en hårdare press på alla, och inte minst på oseriösa, hundägare att antingen skärpa sig, välja en lämpligare hundras eller helt enkelt avstå från att ha hund.

Läs här där jag utvecklar mina tankar om detta.

AB