Sidor

onsdag 23 juli 2008

Insändare: Kommunen konkurrerar med riktiga företag

Det socialdemokratiska kommunalrådet i Malmö Anders Rubin har svarat på en insändare av mig i Kvällsposten. Han skriver att det är en gåta varifrån jag fått uppgifterna att den kommunala verksamheten Skolrestauranger gjort underskott de senaste tre åren. Jag har mejlat in denna replik:

"Kommunalrådet Anders Rubin (s) hävdar att jag har fel när jag skriver att Skolrestauranger, som är en verksamhet inom den kommunala Serviceförvaltningen, gått med underskott de senaste tre åren. Var jag fått det ifrån är en gåta för Anders Rubin. Gåtans lösning är Serviceförvaltningens egna årsrapporter. Där står det: 2005: -1,4 miljoner, 2006: -2,0 miljoner, 2007: -3,1 miljoner. Alltså har skattebetalarna, åtminstone de tre senaste åren, tvingats skjuta till pengar.

Problemet med detta är att Skolrestauranger inte bara är en intern kommunal verksamhet utan att den också konkurrerar med riktiga företag på den öppna marknaden. Skolrestauranger tar alltså mindre betalt för måltiderna än vad det kostar dem att tillverka. Så kan den göra som har skattebetalarnas pengar i ryggen. De privata företagen man konkurrerar med kan inte som kommunen tvångstaxera någon utan måste bygga på frivilliga pengar. Och det är just därför offentliga och privata verksamheter aldrig konkurrerar på lika villkor."