Sidor

tisdag 20 oktober 2009

Intervjuad av Sydsvenskan

I dag har jag blivit intervjuad av Sydsvenskans Britt-Marie Bergström i tidningens temaserie Valet i Malmö 2010. Jag tycker att jag fick bra möjligheter att berätta om hur jag ser på politiken i Malmö och vad malmömoderaterna och jag vill. Ska bli spännande att se vad det blir av det hela när hon samlar sina intryck från alla hon pratat med.

Som exempel på konkret påverkan jag lyckats med nämnde jag min fyrverkerimotion, e-projekten och projekthanteringen i Miljönämnden. Exempel där mitt engagemang och mina aktiviteter lett till positiva förändringar.

På frågan vad som är viktigast för politiken i Malmö svarade jag att det är att göra Malmö ännu mer attraktivt för boende, besökare och verksamma. Staden ska vara trygg och ren, erbjuda attraktivt boende, rekreation, kultur, sport & idrott samt bra skolor & äldreomsorg. Dessutom ska den kommunala byråkratin vara minimal och effektivt inte minst för företag när det gäller bygglov, nyttjande av allmän platsmark, tillsyn av alkoholutskänkning, livsmedel & miljö.

Jag underströk att de rödgröna är oförmögna att styra Malmö och att moderat visionsarbete från 80- & 90-talen ligger till grund för mycket av det som i dag är utgör det framgångsrika Malmö. Jag pekade också på att Malmös misslyckanden sker på de områden där de rödgröna (S, V, MP) samarbetar: skola, äldreomsorg, utanförskap och trygghet.

Jag fick också beräta om mina personliga visioner om en Tour de France-etapp över Bron i Själand och Skåne samt en nergrävd Pildammsväg från Stadiongatan till Hovrätten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar