Sidor

måndag 12 oktober 2009

Framgångsrikt arbete räcker inte - nerflyttad på listorna

Nomineringskommittéerna för Malmömoderaternas listor till Riksdagen och Regionfullmäktige har presenterat sina förslag inför nomineringsstämman den 24 oktober. För min del är det tråkig läsning och jag kan konstatera att hårt, effektivt och framgångsrikt politiskt arbete inte är lika viktiga meriter som kön och bakgrund.

Jag är mycket glad och stolt över mina fina placeringar i provvalen och ser dem som kvitton på att jag gör rätt i mitt politiska arbete och att jag gör det bra. I provvalet till Riksdagen hamnade jag på sjätte plats och i provvalet till Regionfullmäktige tog jag tredjeplatsen. Därför känns det konstigt att nomineringskommittén för riksdagslistan placerar mig på en niondeplats, utanför de åtta som vid nomineringsstämman får konkurrera om topplatserna. Kommittén flyttar upp två kvinnor och en "med annan bakgrund" före mig. Konstigt känns det också när nomineringskommittén för regionlistan placerar mig på fjärde plats genom att flytta upp en kvinna på tredje.

Som jag ser det är det fel signaler som nomineringskommittéerna i Malmö sänder ut: Att kön och bakgrund är viktigare meriter än prestation och resultat.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:

Framgångsrika provval

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar