Sidor

lördag 24 oktober 2009

Attraktiva moderata listor


Nu har vi moderater i Skåne fastställt våra listor till riksdags- och regionfullmäktigevalen nästa år. Malmös lista till Riksdagen toppas av migrationsminister Tobias Billström följd av politiske sekreteraren Patrick Reslow, riksdagsledamoten Olof Lavesson och jur kand Kajsa Lunderquist. Det är en listtopp som jag tycker ser mycket bra ut och den borde vara attraktiv för många malmöbor att rösta på.
Tyvärr har en gammal dispyt mellan två av våra riksdagskandidater kommit upp till ytan under nomineringstiden och resulterade i att den ene hoppar av sin kandidatur och att den andre fick dåligt stöd och kom långt ner på listan.



Jag har tidigare skrivit om mina synpunkter på att nomineringskommittéerna flyttat ner mig på listorna genom köns- och bakgrundskvotering. Dessutom har den moderata Kretsstyrelsen i Malmö under nomineringsprocessen beslutat att det ska vara möjligt att stå på maximalt två listor. Beslutet är visserligen att betrakta som en rekommendation men jag väljer ändå att inte stå på den åttondeplats på riksdagslistan som jag föreslogs till. Eftersom jag har för avsikt att satsa på en seriös kandidatur i det för mig viktiga kommunfullmäktigevalet vill jag inte riskera den genom att utmana Kretsstyrelsens vilja. Jag vill inte att provvalet och nomineringskommitténs arbete ska fläckas av en diskussion om Kretsstyrelsens förbud att stå på fler än två listor. Jag tycker att Kretsstyrelsens beslut är dåligt och jag tycker att det är olyckligt att det kommit mitt i nomineringsprocessen. Jag menar att det bästa för Malmömoderaterna hade varit om vi inte begränsat oss på det sättet Kretsstyrelsen vill utan att vi efter valet med största möjliga handlingsfrihet hade kunnat formera vår bästa laguppställning utifrån valresultaten.

Malmös lista till Regionfullmäktige toppas av Carl Johan Sonesson följd av Carl-Axel Roslund, Cornelia Björklund Röjner, mig själv, Anders Lunderquist och Caroline Månsson. Även den tycker jag ser bra ut och den borde kunna uppfattas som attraktiv av många.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar