Sidor

tisdag 6 oktober 2009

Varför begränsat föräldraansvar?

För cirka tio år sedan, när jag var ledamot i Malmö stads brottsförebyggande råd, gick det till min stora förvåning upp för mig att föräldrar faktiskt inte ansvarar för skador som deras barn kan ställa till med. Att det ansvaret borde ligga på föräldrarna är självklart för mig och därför tycker jag att justitieminister Beatrice Asks (M) förslag om just detta är bra.

Utgångspunkten för mig är: om ett barn ställer till med skada för någon annan, vem ska då betala? Jag kan inte komma på något annat rimligt svar än att det ska föräldrarna göra. Vem annars? Därför är jag frågande till att justitieministern föreslår ett maxbelopp för föräldrarnas ansvar på 8 000:-. Om den uppkomna skadan är större, vem ska då betala resten?

Sydsvenskan, Svenska Dagbladet, Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, Sydsvenskan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar