Sidor

måndag 6 september 2010

Insändare om touretapp

City Malmö Lund publicerar en insändare av mig där jag skriver om min Tour de France-motion:

"I samband med att årets upplaga av cykeltävlingen Tour de France startade i juli lämnade jag in en motion till Malmö kommunfullmäktige. Jag vill att Kommunstyrelsen får i uppdrag att utreda möjligheterna att få en Tour de France-etapp till Öresundsregionen.

För Malmös fortsatta utveckling är det viktigt att staden är attraktiv på olika sätt och då inte minst som evenemangsstad. Jag är säker på att genomförandet av en Tour de France-etapp skulle ge Malmö och Öresundsregionen mycket värdefull uppmärksamhet och öka intresset för att lokalisera även andra evenemang av olika slag här.

Tour de France är ett av världens mest uppmärksammade årliga evenemang. Under tre veckor i juli varje år följer miljoner människor tävlingarna på plats och många tiotals miljoner över hela världen ser tv-sändningarna. Tv-sändningarna, många timmar var och en av de 20 tävlingsdagarna, är enastående marknadsföringstillfällen för regionerna och städerna som loppet går genom. Till skillnad från de flesta andra evenemang exponeras under Tour de France städer och landskap mycket. Kommentatorerna är oftast mycket pålästa och ger tittarna mycket information om såväl sevärdheter och turisttips som kultur och näringsliv.

Varje år cyklas hela eller delar av etapperna i andra länder än Frankrike. I år fanns Holland och Belgien med på tourkartan. 2009 var Schweiz, Italien och Spanien med. Tidigare har t ex de Brittiska öarna också varit med.

En Tour de France-etapp i Öresundsregionen, med t ex sträckningen Köpenhamn-Bron-Skåne-Malmö-Bron-Köpenhamn, skulle vara ett utomordentligt tillfälle att marknadsföra inte minst Malmö för en stor publik över hela världen. Tänk vilka tv-bilder när hela klungan forcerar fram över Bron med den stora karavanen i släptåg, över det skånska landskapet, genom Malmös olika stadsdelar, åter över Bron och sedan målgång på Rådhusplatsen i Köpenhamn!"

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
Tour-motion på remiss
Contador till Malmö?
Touren till Öresund!
Touren till Malmö!
Touren till Öresundsregionen!
Hellre Tour de France än sommar-OS
Tour de France-etapp Köpenhamn/Bron/Malmö!