Sidor

torsdag 23 september 2010

Bri(s)ter i beslutsunderlag

Jag läser på Skånskan.se att Fritidsnämnden säger nej till min motion enligt vilken jag vill att Kommunstyrelsen ska utreda möjligheterna att få en Tour de France-etapp till Malmö och Öresundsregionen. Nämndens ordförande säger enligt Skånskan "Det skulle troligen vara mycket kostsamt och inte tillföra särskilt mycket. Cyklisterna susar bara förbi en kort sekund." Det uttalandet visar att det behövs en utredning som verkligen bedömer möjligheterna, kostnaderna och nyttan för Malmö. Fritidsnämndens ordförande vet tydligen inget om kostnaderna eftersom han säger "troligen ... mycket kostsamt". Han vet uppenbarligen inte heller mycket om hur ett arrangemang av en Tour de France-etapp ser ut när han säger "Cyklisterna susar bara förbi en kort sekund.". Beslutsunderlaget i Fritidsnämnden tycks ha varit minst sagt bristfälligt. Tyvärr är det typiskt när Malmös (S)-ledda majoritet behandlar oppositionens motioner. Deras ställningstaganden bygger mer på tyckande än på fakta.

Nästa instans för min motion är Kommunstyrelsen som utifrån remissvaren från bl a Fritidsnämnden föreslår hur Kommunfullmäktige ska besluta när ärendet slutligen hamnar där.

Jag har startat en grupp på Facebook för att samla stöd för mitt initiativ.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
Tour-motion på remiss
Contador till Malmö?
Touren till Öresund!
Touren till Malmö!
Touren till Öresundsregionen!
Hellre Tour de France än sommar-OS
Tour de France-etapp Köpenhamn/Bron/Malmö!