Sidor

onsdag 25 augusti 2010

Tour-motion på remiss

Jag ser i en notis i Sydsvenskan (ej på nätet) att min motion till Kommunfullmäktige, om en Tour de France-etapp till Malmö, nu skickats på remiss till Fritidsnämnden och Tekniska nämnden. Hoppas att den blir väl behandlad där och att Fullmäktige sedan bifaller min motion. Det vore bra för Malmö, Skåne och hela Öresundsregionen!

Strax innan årets upplaga av Tour de France startade, skickade jag in en motion till Malmö kommunfullmäktige. I den yrkar jag att Kommunstyrelsen ska få i uppdrag att utreda möjligheterna att få en Tour de France-etapp till Öresundsregionen.

En Tour de France-etapp i Öresundsregionen, med t ex sträckningen Köpenhamn-Bron-Skåne-Malmö-Bron-Köpenhamn, skulle vara ett utomordentligt tillfälle att marknadsföra inte minst Malmö för en stor publik över hela världen. Tänk vilka tv-bilder när hela klungan forcerar fram över Bron med den stora karavanen i släptåg, över det skånska landskapet, genom Malmös olika stadsdelar, åter över Bron och sedan målgång på Rådhusplatsen i Köpenhamn.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
Contador till Malmö?
Touren till Öresund!
Touren till Malmö!
Touren till Öresundsregionen!
Hellre Tour de France än sommar-OS
Tour de France-etapp Köpenhamn/Bron/Malmö!