Sidor

lördag 23 januari 2010

Kvotering är fel!

Jag blev minst sagt förvånad, och dessutom besviken, när jag läste att partisekreterare Per Schlingmann presenterat en ny moderat linje i kvoteringsfrågan. Lagstiftning som reglerar könsfördelningen i företagsstyrelser skulle enligt honom inte uteslutas. Därför blev jag desto gladare när jag i dag i ett Inlägg på Svenska Dagbladet läste sju tunga moderatkvinnors reaktion på Schlingmanns utspel. Pia Kinhult, Sofia Arkelsten m fl sågar kvoteringstankarna och skriver bl a "Men för oss handlar jämställdhet om rätten att vara sig själv, att vara individ och inte ses som en del av ett kollektiv. Moderat politik har alltid utgått från medborgaren och borde göra så även i jämställdhetsfrågan ." Så sant, så sant. Bara att hålla med!

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
Attraktiva moderata listor