Sidor

onsdag 27 januari 2010

Antiisraeliskt (s)tyre i Malmö?


Malmös kommunstyrelseordförande Ilmar Reepalu (S) intervjuas i Skånska Dagbladet med anledning av att trakasserierna och hoten mot malmöbor med judisk bakgrund ökar. Han tycks mena att judiska församlingen och judar i Malmö har sig själva att skylla eftersom man inte motsätter sig Israels rätt att försvara sig och eftersom man använder sig av sina demokratiska rättigheter att yttra sig och att hålla manifestationer. Av intervjun verkar det som om KS-ordförande Reepalu (S) inte känner till att det är vänsterextrema grupper och islamister som trakasserar och hotar judar i Malmö utan han skyller istället på högerextremister. Så illa vägrar jag att tro att han känner sin stad.

När KS-ordförande Reepalu (S) inför DC-matchen i tennis i Malmö förra året försvarade antiisraelernas härjningar på stadens gator trodde jag att det var ett oövertänkt uttalande men intervjun i Skånskan visar att så tyvärr inte var fallet. Jag tolkar uttalanden i intervjun som att KS-ordförande Reepalu (S) tar ställning mot att malmöbor med judisk bakgrund ska ha samma rättigheter som andra invånare samtidigt som han bagatelliserar vänsteraktivisternas och islamisternas hot och trakasserier mot individer med judisk bakgrund. Han säger, enligt Skånskan, bl a "Jag skulle önska att judiska församlingen tog avstånd från Israels kränkningar av civilbefolkningen i Gaza. I stället väljer man att hålla en demonstration på Stortorget, som kan sända fel signaler."

Det är häpnadsväckande och fruktansvärt obehagligt att en av Sveriges mest inflytelserika politiker har dessa värderingar. Jag anser också att dessa värderingar är direkt olämpligt för den som är Malmös KS-ordförande. Detta måste Socialdemokraterna och den rödgröna koalitionen (S, V, MP) i staden ta itu med!

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
Rödgrönt (S, V, MP) svek i Malmö
S, V och MP i Malmö bagatelliserar vänstervåldet

NM, SDS, SDS, SvD, SkD