Sidor

torsdag 31 december 2009

Omdömeslösa poliser; skiter i politiska beslut

Sydsvenskan har frågat Polisen hur den förhåller sig till Malmö kommunfullmäktiges nya lokala ordningsföreskrifter som endast tillåter användning av fyrverkerier mellan 18 och 02 på nyårsafton. Polisens svar, enligt Sydsvenskan, är förenklat att man skiter i det. Man har inte för avsikt att ens försöka se till att det som Malmös högsta beslutande församling bestämt efterföljs.

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att Polisen inte gör någonting extra dagarna innan nyår för att se till att de nya ordningsföreskrifterna följs. Och jag anser att det är direkt omdömeslöst av Polisen att i intervjuer säga att det i princip är fritt fram att bryta mot föreskrifterna eftersom de inte kommer att ingripa.

Detta får mig att ytterligare stärkas i min övertygelse att vi behöver en kommunal polis som styrs av de lokala politikerna och de lokala prioriteringar.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
Mer rödgrönt (S, V, MP) schabbel i Malmö?
S ville inte stoppa smällandet
Fyrverkerieländet: Äntligen beslut i Malmö
Fyrverkerieländet: Positiv debatt
Fyrverkerieländet: Polisen äntligen fattat
Öka föräldrars ansvar!
Fyrverkerieländet: Förstärk övervakningen
Fyrverkerieländet: Dåligt omdöme
Fyrverkerieländet: Positiv attitydförändring
Räddningstjänsten agerar mot fyrverkerimissbruket
Äntligen agerar (s) i Malmö i fyrverkerifrågan

SDS, SDS