Sidor

fredag 2 januari 2009

Är Folkpartiet mottagligt?

Alexander Bard har enligt Sydsvenskan blivit folkpartist. Han har också varit med och skapat Liberati, en organisation som bl a ska påverka Folkpartiets politik i en liberal riktning.

Det låter egentligen hur bra som helst. Bard är en av de personer jag stött på i tankesmidarsammanhang som berört mig mest. Förutom att han är intelligent, beläst och kunnig har han en härlig klarsyn och tänker tankar och idéer, fritt, kreativt och hela vägen. Han kan bli en vitaliserande injektion inte bara i Folkpartiet utan för hela den svenska politiken.

Fast samtidigt undrar jag om Folkpartiet, eller något annat svenskt parti, är mottagligt för sådan verklig förändring som jag uppfattar att Bards vilja skulle leda till. Svensk politik har tidigare malt ner andra starka personligheter med förändringsagenda. Men jag hoppas att Bard lyckas!

1 kommentar:

  1. Idédebatten inom partierna är, när den inte är helt frånvarande, torftig. Det är därför bra om externa impulser kan ges utrymme att få igång idédebatten i ett parti.

    Däremot är jag tveksam om Liberati uppfyller detta. Nätverket lanserade sig i en Expressenartikel i november, och ansatserna var vaga, luddiga och oinspirerande. Mattias Svensson kommenterade det här:
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.5535681

    Ett nätverk som vill påverka idédebatten bör ha mer djup, stringens och visionär kraft. Det är möjligt att Liberati ändå kommer att bidra till att göra (fp) liberalare. I så fall är det bara att gratulera. Vi har sett hur ett ideologiskt liberalt motiverat CUF påverkade (c) i liberal riktning.

    SvaraRadera