Sidor

måndag 21 september 2009

Rätt avskaffa statliga konstnärslönen


Den statliga "konstnärslönen" avskaffas. Helt riktigt tycker jag eftersom det är fel att Staten ger vissa "yrkesutövare" inkomstgaranti.

Den tidigare partiledaren (FP) och ministern Bengt Westerberg, ordförande i Författarfonden, säger: "Det är ett orimligt slag mot svenskt kulturliv. Den som under många år har utövat konstnärskap på hög nivå och gått från stipendium till stipendium bör kunna få en långsiktig inkomstgaranti." Varför då? undrar jag!

Den som inte kan försörja sig på sitt kulturutövande tycker jag måste skaffa sig ytterligare inkomstkällor. Och då menar jag inte bidrag utan att de kombinerar med ytterligare arbete. Precis som alla andra.

Läs mina tidigare relaterade inlägg:
A-kassan - inget extra stöd till kulturens division 4

Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, Svenska Dagbladet, Svenska Dagbladet, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Svenska Dagbladet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar