Sidor

söndag 21 september 2008

ESF 2008: Kramar förtryck och diktatur

Inför ESF i Malmö har jag funderat på bl a tre saker.

Klarar man att administrationen?
Tusentals människor, hundratals arrangemang, boende, mat, transporter, lokaler m m m m. Det verkar man ha gjort. Med stort finansiellt och personellt stöd från Malmö stad ska tilläggas. Men det är självklart bra att detta fungerade. Forumets seriösa deltagare har säkert fått en positiv bild av Malmö som de sprider framöver.

Var står ESF politiskt och ideologiskt?
Att det är en samlingsplats för vänstern visste jag ju. Men de försöker göra sken av att det är en demokratisk vänster som samlas. Och så kan jag konstatera att det inte är. En mycket stor andel av de organisationer som medverkar står för aggressiva politiska budskap, förtryck och diktatur.

Tar ESF avstånd från de våldsamma aktivisterna?
De första signalerna tyckte jag tydde på att ESF fjärmade sig från de maskerade och våldsamma aktivisterna. Men genom hur de förhöll sig till reclaim-aktiviteten i fredags och hur de hanterade sin egen demonstrationen i går bekände ESF färg. De ser maskerade och våldsamma aktivister som en del av sin rörelse. Jag är mycket besviken. Inte minst med tanke på att Malmö stad stött forumet med minst 5-6 miljoner kronor.
Läs mina tidigare relaterade inlägg: