Sidor

fredag 30 april 2010

Fri marknad ökar utbud

Hyresgästföreningen undrar i ett flygblad vad läsaren vet om "bostadskrisen" i Malmö. Retoriskt frågar den S-märkta rörelsen hur många hyreslägenheter som byggdes i Malmö förra året, hur många "lediga" bostadsrätter i Malmö det fanns på Hemnet den 27/4 och hur många lediga hyresrätter det fanns på Boplats Syd den 27/4. Och anger att rätt svar är 90, 1 100 och 28.

Jag funderar på vad för slutsats Hyresgästföreningen vill att jag drar av detta, men lyckas inte. Jag stärks av deras presenterade siffror i min övertygelse att den sönderreglerade marknaden för hyresbostäder fungerar mycket illa medan den för bostadsrätter, som är mer fri, fungerar ganska bra. Alltså, menar jag, borde marknaden för hyresbostäder avregleras. Men är det verkligen det budskapet Hyre(s)gästföreningen vill förmedla? Jag är överraskad.