Sidor

tisdag 12 maj 2009

Vändpunkt i Rosengård?

På bland annat mitt initiativ har vi i dag haft extra sammanträde i Räddningstjänsten Syds direktion med anledning av situationen i Rosengård.

När polisen för ett par veckor sedan inte vågade patrullera delar av Rosengård, och inte gjorde ingripanden där, tyckte jag att en avgörande gräns hade överträtts. Det var som om rättsstaten övergivit området och lät anarkin råda. Polisens passivitet ledde bland annat till att räddningstjänsten inte kunde räkna med tillräcklig uppbackning för att på ett säkert sätt utföra sina uppgifter. Min uppfattning är att det fanns en uppenbar risk att individer och egendom i området inte skulle få tillräckligt skydd i händelse av en olycka, brand eller annan nödsituation. Då uppmanade jag ordföranden i Räddningstjänsten Syd att skyndsamt kalla till extra sammanträde för direktionen så att vi kunde informeras om den aktuella situationen och eventuellt ta nödvändiga beslut. Det dröjde längre än jag önskat till sammanträdet men det kom i alla fall till stånd in dag.

Sedan polisen uttalat att man inte vågade arbeta i Rosengård har det tack och lov hänt en del. Justitieminister Beatrice Ask (M) har gett klart besked: "Polisen får aldrig väja för de insatser som behövs.". Kanske som svar på det har polisen nu gjort helt om och finns ständigt på plats i de aktuella områdena med stora resurser. Det är mycket bra.

En av mina målsättningar med dagens möte var att direktionen skulle uttala krav på polisen så att räddningstjänstens säkerhet kan garanteras. Men efter att ha informerats om det samarbete som nu finns mellan räddningstjänsten och polisen, där polisen bland annat försäkrar att man kommer att arbeta uthålligt med de resurser som behövs för att upprätta ordning och säkerhet i området, tycker inte jag att ett sådant specifikt uttalande behövs. Polisen har uppenbart växlat upp sin närvaro och sina insatser i området och räddningstjänstens ledning tror att räddningsinsatserna kan genomföras tillräckligt säkert framöver.

Om en månad sammanträder direktionen igen och jag hoppas att vi då kan konstatera att den akuta situationen är under kontroll.

Sydsvenskan, Sydsvenskan, Sydsvenskan, Sydsvenskan, Sydsvenskan

1 kommentar:

  1. Varför brinner det inte i lika stor omfattning i Nørrebro på andra sidan sundet? Där vet ligisterna att ordningsmakten slår tillbaka med full kraft. Dags att deklarera undantagstillstånd i Rasengard. Få slut på skiten! Skattebetalarna är trötta och tycker att nu är det nog!! /Robert Olsson, Malmö

    SvaraRadera