Sidor

fredag 7 mars 2008

Utvisa inte självförsörjande

En 23-årig man från Afghanistan har befunnit sig i Sverige i tre år i väntan på svar på sin asylansökan. Under tiden har han skaffat sig arbete och att döma av intervjuerna med honom i radio har han sett till att lära sig svenska ordentligt. Han tycks leva ett gott liv, både för sig själv och för samhället i övrigt. Så långt en solskenshistoria. Men så får han avslag på sin asylansökan och då menar myndigheterna att han, mot sin vilja, ska skickas tillbaka till Afghanistan. Varför i hela världen då, frågar jag mig? Tja, tydligen är våra svenska lagar och regler konstruerade så. Jag förutsätter att detta kommer att förändras när Regeringens förslag till nya regler för arbetskraftsinvandring, som jag skrivit om här, blir verklighet. Men fram till dess menar jag att man måste hantera fall som det med den afghanske mannen ovan generöst. Den som försörjer sig själv i Sverige finns det ingen anledning att kasta ut. Ett ledarstick i dagens Sydsvenskan tar också upp saken.