Sidor

söndag 9 mars 2008

Bäst om McCain lyfter luren i Vita huset

I sin krönika i dagens Sydsvenskan skriver Per T Ohlsson om Hillary Clintons senaste kampanjfilm. Den frågar de amerikanska väljarna vem de vill ska svara när det hänt något i världen och telefonen ringer i Vita huset. Budskapet är visserligen riktat till de amerikanska väljarna men vem som svarar när det ringer i Vita huset berör ju faktiskt oss alla. Därför funderar jag på vem jag vill ska ta över vid telefonen efter Bush en bit in på nästa år.

För några månader sedan skulle jag svarat Giuliani eller kanske Bloomberg. De är handlingskraftiga politiker med liberala och moderna värderingar och, vilket är viktigt, de har erfarenhet av exekutiv politisk makt. Men Giuliani klantade bort sina chanser med sitt märkliga kampanjupplägg och oberoende Bloomberg ställer nog inte upp nu när McCain blir republikanernas kandidat.

Mitt svar på Clintons fråga blir därför McCain. Han vill att USA även framöver ska bry sig om vad som händer i världen. Han har inte backat från åsikten att det var rätt att störta Iraks kriminella regim. Däremot har han med fog kritiserat hanteringen efter att kriget var vunnit. Dessutom är han frihandelsvän. För mig som malmöbo är detta viktiga frågor. Världen skulle bli mycket otryggare och mycket fattigare med ett USA som vänder sig innåt, säkerhetsmässigt och ekonomiskt. Både Obama och Clinton vacklar i de frågorna.