"Region Skåne är ledande i landet när det gäller medborgardialog.
Det framhöll demokratiminister Birgitta Olsson flera gånger i sitt anförande
vid en nationell konferens som Region Skånes beredningar för medborgardialog
arrangerade i oktober.
Denna hedervärda position har Region Skåne uppnått genom att
under den här mandatperioden intensifiera och fokusera arbetet med
medborgardialog.
Redan tidigare har Region Skåne på olika sätt fört dialog med skåningarna. Men efter valet 2010 fick de fyra beredningarna för medborgardialog ett tydligare uppdrag. Det innebär att Region Skånes olika nämnder ger beredningarna i uppdrag att genom dialog med skåningarna ta fram underlag inför beslut i olika frågor. Det betyder att bredvid andra beslutsunderlag finns skåningarnas egna viljor, prioriteringar och behov beskrivna.
Redan tidigare har Region Skåne på olika sätt fört dialog med skåningarna. Men efter valet 2010 fick de fyra beredningarna för medborgardialog ett tydligare uppdrag. Det innebär att Region Skånes olika nämnder ger beredningarna i uppdrag att genom dialog med skåningarna ta fram underlag inför beslut i olika frågor. Det betyder att bredvid andra beslutsunderlag finns skåningarnas egna viljor, prioriteringar och behov beskrivna.
Det finns fyra beredningar för medborgardialog. En i vart
och ett av Skånes "hörn". Den största t ex, med cirka 45% av
Skånes invånare, är den i sydväst som består av kommunerna Malmö, Lund,
Vellinge, Burlöv, Kävlinge, Staffanstorp, Lomma och Eslöv.
Beredningarna får alltså i uppdrag från nämnderna att
genomföra medborgardialog i olika frågor. Det har t ex
Kollektivtrafiknämnden, d v s Skånetrafiken, gjort angående
betalsystemen i kollektivtrafiken och Hälso- och sjukvårdsnämnden angående
framtidens hälso- och sjukvård. Utifrån uppdragens utformning tar beredningarna
för varje uppdrag fram en mix av dialogmetoder som genomförs av ledamöterna.
Beredningarna har sammanställt en metodkatalog som man väljer ur. Katalogen är
ett levande dokument och uppdateras efterhand som nya erfarenheter görs.
Exempel på metoder är spontana möten, dialoggrupper och statistiska enkäter.
Dialogresultaten sammanställs och återrapporteras till nämnderna för att utgöra
beslutsunderlag.