Sidor

torsdag 26 juni 2008

De folkvalda måste visa vad dom står för

Debatten om FRA-lagen fortsätter. Uppslutningen bakom protesterna var stor runt den 18 juni när lagen antogs av Riksdagen. Men inläggen fortsätter och analyserna både fördjupas och breddas. Ett exempel är en artikel under rubriken Då grundlagen dog i dagens Sydsvenskan. Samtidigt rapporteras mer ingående om nyheter som angränsar till den om FRA-lagen. Tidigare i veckan har vi fått höra mycket om att polisen vill få tillgång till forskningens PKU-register och i dag rapporterar SR, och Sydsvenskan, om ett förslag i EU-parlamentet om att bloggare ska registreras och katalogiseras. Jag är inte säker på att den rapporteringen sett likadan ut utan FRA-lagsdebattens svallvågor. Jag tror att medias fokus på dessa frågor nu skärpts.

Hukande och hulkande borgerliga riksdagsledamöter hade nog hoppats på att frågan skulle falla i glömska ganska snart. Jag tror inte att det blir så. Tvärtom tror jag att den, och diskussioner som leder ur den, kan spela stor en stor roll inför och i nästa val. Min förhoppning är att väljare blir mer noga med vem dom röstar in i Riksdag, landsting och kommuner. Samtidigt hoppas jag att kandidater blir utförligare med vad dom står för. Jag vill se mer av personligt ansvar hos de folkvalda och mindre av hukande bakom partigrupper. Uppdragen är personliga även om företrädarna röstas fram via partilistor!