Sidor

lördag 12 april 2008

Kommunistränderna kvar i Vänsterpartiet

Programmen i radions P1 är ofta intressanta och lärorika. När jag lyssnat i dag har jag lärt mig att uttrycket att tigerns ränder aldrig går ur stämmer med verkligheten. Ränderna finns till och med som pigmentförändringar i jättekattornas skinn.

Dagens lyssnande har också lärt mig att ränderna inte går ur en del forna kommunister. I lördagsintervjun visade vänsterpartiledaren Lars Ohly att ränderna finns kvar även om han rakat av sig kommunistpälsen. Han hade först en utläggning om hur demokratin i Sverige urholkas av Regeringens beslut. Lite senare fick han frågan om Venezuelas president Hugo Chávez är demokrat. Utan tvekan ja var svaret. Jag tycker att det säger en hel del om Lars Ohlys och Vänsterpartiets demokratisyn. Tittar vi bara lite under maskeringen ser vi att ränderna inte gått ur.