Saudiarabien är en diktatur som systematiskt kränker mänskliga rättigheter. Svenska UD skriver bl a om landet "Den egna tolkningen av den islamiska lagen, sharia, tar som regel över annan lagstiftning. Offentliga avrättningar och kroppsstraff förekommer. Homosexualitet är förbjuden enligt lag. Konvertering från islam är likaledes förbjudet. Båda brotten kan leda till dödsstraff. Omfattande restriktion finns vad gäller kvinnors rörelsefrihet, ställning inom familjerätten, inom det politiska livet och möjlighet att söka anställning. I domstol väger en kvinnas vittnesmål hälften så tungt som en mans."
Få höjer väl på ögonbrynen över detta. Vi vet att det finns kvar en del länder i världen som inte moderniserats utan lever kvar med medeltida värderingar. De blir tack och lov färre och färre när ideologier som bygger på demokrati och individers frihet vinner terräng.
Det anmärkningsvärda i sammanhanget är att Malmö stad, enligt Sydsvenskan, deltar i ett projekt där skolbarn och skolpersonal från Malmö och Saudiarabien ska mötas för "att skapa förutsättningar för bättre medvetenhet och förståelse för varandras kulturer". Det är så fel som det kan bli. Saudiarabiens kultur ska inte förstås, den ska bekämpas! Jag hoppas att ansvariga politiker agerar och rättar till. Ska Malmö stad av någon anledning ha utbyte med Saudiarabien måste demokrati, jämställdhet och mänskliga rättigheter stå högst på agendan.
tisdag 19 februari 2008
söndag 17 februari 2008
Mana förringar yttrandefriheten
Joacim Blomqvist, som är en av de ledande personerna bakom tidskriften Mana, verkar inte förstå vad yttrandefrihet faktiskt innebär. I en intervju i Sydsvenskan får han, angående tidskriftens ifrågasatta statliga stöd, frågan "Tror du att en majoritet i Sverige tycker att Mana är värda sina 275 000 skattekronor?". Enligt tidningen svarar han "Ja, det hoppas jag. Jag hoppas att folk i allmänhet har så mycket respekt för yttrandefriheten att man inser att den spottstyvern kan det vara värt."
Yttrandefrihet har ingenting att göra med statliga penningstöd. Joacim Blomqvist förringar yttrandefrihetens verkliga värde när han påstår det. Yttrandefriheten innebär att varje medborgare, enligt regeringsformen, gentemot det allmänna är tillförsäkrad att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor.
I samband med intervjun på Manas redaktion låter sig Joacim Blomqvist fotograferas intill ett idolporträtt av Che Guevara. Kanske kan Joacim Blomqvists missförstånd av den svenska yttrandefriheten bero på att den är så väsensskild mot vad Che Guevara och andra hejdukar kring honom stod och står för.
Yttrandefrihet har ingenting att göra med statliga penningstöd. Joacim Blomqvist förringar yttrandefrihetens verkliga värde när han påstår det. Yttrandefriheten innebär att varje medborgare, enligt regeringsformen, gentemot det allmänna är tillförsäkrad att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor.
I samband med intervjun på Manas redaktion låter sig Joacim Blomqvist fotograferas intill ett idolporträtt av Che Guevara. Kanske kan Joacim Blomqvists missförstånd av den svenska yttrandefriheten bero på att den är så väsensskild mot vad Che Guevara och andra hejdukar kring honom stod och står för.
onsdag 13 februari 2008
Brandmän - av rätta virket?
Enligt Sydsvenskan vill Räddningsverket att de fysiska kraven på de som vill bli brandmän ska sänkas. Skäl man anger är att det är för få kvinnor som blir brandmän och att "räddningstjänsten ska avspegla samhället i stort". Det är dåliga skäl tycker jag.
Det kan finnas anledning att ändra de fysiska kraven. Men kraven måste sättas utifrån vad en brandman ska kunna prestera i arbetet. Innebär ändringarna av de fysiska kraven som Räddningsverket efterfrågar att räddningstjänstens prestationer vid utryckningar försämras, alltså att färre liv kan räddas och att egendomsskadorna blir större, måste deras förslag avvisas.
Det kan finnas anledning att ändra de fysiska kraven. Men kraven måste sättas utifrån vad en brandman ska kunna prestera i arbetet. Innebär ändringarna av de fysiska kraven som Räddningsverket efterfrågar att räddningstjänstens prestationer vid utryckningar försämras, alltså att färre liv kan räddas och att egendomsskadorna blir större, måste deras förslag avvisas.
Koppeltvång fel väg
Sydsvenskan skriver i dag att Gatukontoret återkommer med sitt förslag att Malmö ska införa koppeltvång för hundar i hela kommunen. Det är enligt min mening fel väg att gå.
Problemet som behöver kommas åt är aggressiva och farliga hundar. Det gör man inte genom det här förslaget. I stället begränsar och förstör man för många många seriösa hundägare.
För det första är koppel inte speciellt effektivt när det gäller att förhindra att aggressiva och farliga hundar ställer till skada. Kopplade hundar når att bita, hundar sliter sig och hundar rymmer. För det andra har hundar som är aggressiva och farliga ofta oseriösa ägare som inte sällan är kriminellt belastade. Dessa ägare bryr sig knappast om ett koppelförbud.
Det enda jag stött på som jag tror skulle kunna ha verklig effekt är en obligatorisk ansvarsfärsäkring för hundägare. Alltså att alla hundägare måste försäkra sina hundar så att ett försäkringsbolag garanterar att betala för de skador hundarna förorsakar. Premien skulle då utgå bl a från hundras och ägarens skötsamhet, precis som vid andra försäkringar. Visst blir det mer kostsamt för alla hundägare, även de seriösa och skötsamma, men jag är säker på att många av de problem som finns i dag efterhand skulle försvinna.
Problemet som behöver kommas åt är aggressiva och farliga hundar. Det gör man inte genom det här förslaget. I stället begränsar och förstör man för många många seriösa hundägare.
För det första är koppel inte speciellt effektivt när det gäller att förhindra att aggressiva och farliga hundar ställer till skada. Kopplade hundar når att bita, hundar sliter sig och hundar rymmer. För det andra har hundar som är aggressiva och farliga ofta oseriösa ägare som inte sällan är kriminellt belastade. Dessa ägare bryr sig knappast om ett koppelförbud.
Det enda jag stött på som jag tror skulle kunna ha verklig effekt är en obligatorisk ansvarsfärsäkring för hundägare. Alltså att alla hundägare måste försäkra sina hundar så att ett försäkringsbolag garanterar att betala för de skador hundarna förorsakar. Premien skulle då utgå bl a från hundras och ägarens skötsamhet, precis som vid andra försäkringar. Visst blir det mer kostsamt för alla hundägare, även de seriösa och skötsamma, men jag är säker på att många av de problem som finns i dag efterhand skulle försvinna.
måndag 11 februari 2008
Räddningstjänsten agerar mot fyrverkerimissbruket
Vid dagens sammanträde i Räddningstjänsten Syds direktion beslutade vi, på mitt initiativ, att förvaltningen ska ta fram ett underlag så att vi utifrån organisationens erfarenheter och kompetens kan bilda opinion i debatten om fyrverkerier. Vi ska, enligt beslutet, "ta initiativ till en dialog med samverkande organ, kommuner och polis om hur vi kan påverka situationen".
Jag tycker naturligtvis att detta är mycket bra. Ett väl underbyggt inlägg från Räddningstjänsten bör väga tungt och kan inte enkelt viftas undan.
Jag tog på sammanträdet upp några punkter som jag gärna ser att förvaltningen har med när man arbetar fram underlaget:
Jag tycker naturligtvis att detta är mycket bra. Ett väl underbyggt inlägg från Räddningstjänsten bör väga tungt och kan inte enkelt viftas undan.
Jag tog på sammanträdet upp några punkter som jag gärna ser att förvaltningen har med när man arbetar fram underlaget:
- begränsa tillgängligheten
- begränsa användandet
- effektivisera tillsynen av att lagar och regler följs
Ingen argumenterade emot. Däremot kom krav på att föräldrars ansvar för sina barns handlingar måste skärpas. Det ställer jag mig bakom.
fredag 8 februari 2008
Statliga toppjobb - öka de folkvaldas inflytande!
I går utsåg Regeringen tre nya generaldirektörer. Jag har ingen anledning att tro att någon av dessa inte är kvalificerad eller lämplig. Dessutom är det endast till en av posterna som man handplockat. De andra två har anonserats ut. Men jag hade gärna sett att de folkvalda, Riksdagen, hade ett finger eller mer med i spelet.
Ett första steg skulle kunna vara att ledamöter från relevanta riksdagsutskott fick möjlighet att offentligt fråga ut Regeringens kandidater innan de formellt utses. Ett nästa steg att Riksdagen måste godkänna kandidaterna innan de utses.
Generaldirektörer, och en del andra statliga topptjänstemän, ansvarar för att det Riksdag och Regering beslutar genomförs. T ex har ju ministrar i Sverige inte alls samma möjligheter som i många andra länder att påverka varken implementering eller det löpande. Därför tycker jag att det är viktigt att de statliga topptjänstemännen blir ordentligt genomlysta och att de blir kända för allmänheten.
Ett första steg skulle kunna vara att ledamöter från relevanta riksdagsutskott fick möjlighet att offentligt fråga ut Regeringens kandidater innan de formellt utses. Ett nästa steg att Riksdagen måste godkänna kandidaterna innan de utses.
Generaldirektörer, och en del andra statliga topptjänstemän, ansvarar för att det Riksdag och Regering beslutar genomförs. T ex har ju ministrar i Sverige inte alls samma möjligheter som i många andra länder att påverka varken implementering eller det löpande. Därför tycker jag att det är viktigt att de statliga topptjänstemännen blir ordentligt genomlysta och att de blir kända för allmänheten.
torsdag 7 februari 2008
Bråkigt i Malmö kommunfullmäktige
Medierapporteringen från januarisammanträdet i Malmö kommunfullmäktige har dominerats av utfallet från kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu mot kommunfullmäktiges förste vice ordförande Lena Jarnbring. Kommunstyrelseordförandens uppförande är anmärkningsvärt, klandervärt och oacceptabelt. Men enligt min mening mer ett bråk på det personliga planet och inte det som var det verkligt allvarliga som hände på sammanträdet.
Efter fullmäktigemötet skrev jag tillsammans med Anette Clair, som är moderat ersättare i fullmäktige, insändaren nedan. Såvitt jag vet har den ännu inte blivit publicerad någonstans.
"Fix och trix av (s) i fullmäktige
Med fullmäktiges ordförande i spetsen agerar socialdemokraterna i Malmö antidemokratiskt. De drar sig inte för att trixa och fixa för att kringgå de demokratiska spelregler som finns för att garantera minoriteten inflytande.
Vid fullmäktiges decembersammanträde drev socialdemokraterna igenom att ett antal motioner skulle bordläggas. Som skäl angav fullmäktiges ordförande att "det är ett antal som vill komma iväg". På kvällen, efter decembersammanträdet, hölls årets fullmäktigemiddag så det handlade alltså om att en del av fullmäktigeledamöterna ville hinna hem och fräscha till sig, byta om och, ja förbereda sig för festkvällen. Vi anser inte att det är legitima skäl för att avstå från att behandla frågor som fullmäktige samlats för att avgöra. Men majoriteten ville annorlunda och motionerna bordlades utan någon som helst politisk behandling i fullmäktige.
När så motionerna kom upp för behandling på januarisammanträdet yrkade en minoritet på återremiss för några av dessa. En tillräckligt stor minoritet för att det normalt skulle blivit en så kallad minoritetsåterremiss. En regel i den demokratiska processen som gör att en majoritet inte kan köra över en minoritet hur som helst, utan ärendet måste ges ytterligare beredning. Men då meddelar den socialdemokratiske fullmäktigeordföranden att eftersom motionerna bordlades vid förra sammanträdet säger regelverket att de inte kan minoritetsbordläggas nu.
Detta är inte en seriös hantering! Först driver ordföranden igenom en bordläggning av ärenden för att "det är ett antal som vill komma iväg". Sedan använder han den i sig mycket tvivelaktigt motiverade bordläggningen för att förhindra minoriteten dess rättigheter. Det var knappast så det var tänkt när reglerna skapades. Det är inte omöjligt att ordföranden, i det här fallet, strikt juridiskt är klanderfri. Men moraliskt är hans paragrafrytteri till skada för kommunfullmäktige och därmed för demokratin i Malmö.
Vi kan inte bedöma om fullmäktigeordföranden blivit rådd till detta sluga handlande eller om situationen bara råkade uppstå. Oavsett vilket borde han begripit bättre och handlat så att andemeningen i de demokratiska spelreglerna följts."
Efter fullmäktigemötet skrev jag tillsammans med Anette Clair, som är moderat ersättare i fullmäktige, insändaren nedan. Såvitt jag vet har den ännu inte blivit publicerad någonstans.
"Fix och trix av (s) i fullmäktige
Med fullmäktiges ordförande i spetsen agerar socialdemokraterna i Malmö antidemokratiskt. De drar sig inte för att trixa och fixa för att kringgå de demokratiska spelregler som finns för att garantera minoriteten inflytande.
Vid fullmäktiges decembersammanträde drev socialdemokraterna igenom att ett antal motioner skulle bordläggas. Som skäl angav fullmäktiges ordförande att "det är ett antal som vill komma iväg". På kvällen, efter decembersammanträdet, hölls årets fullmäktigemiddag så det handlade alltså om att en del av fullmäktigeledamöterna ville hinna hem och fräscha till sig, byta om och, ja förbereda sig för festkvällen. Vi anser inte att det är legitima skäl för att avstå från att behandla frågor som fullmäktige samlats för att avgöra. Men majoriteten ville annorlunda och motionerna bordlades utan någon som helst politisk behandling i fullmäktige.
När så motionerna kom upp för behandling på januarisammanträdet yrkade en minoritet på återremiss för några av dessa. En tillräckligt stor minoritet för att det normalt skulle blivit en så kallad minoritetsåterremiss. En regel i den demokratiska processen som gör att en majoritet inte kan köra över en minoritet hur som helst, utan ärendet måste ges ytterligare beredning. Men då meddelar den socialdemokratiske fullmäktigeordföranden att eftersom motionerna bordlades vid förra sammanträdet säger regelverket att de inte kan minoritetsbordläggas nu.
Detta är inte en seriös hantering! Först driver ordföranden igenom en bordläggning av ärenden för att "det är ett antal som vill komma iväg". Sedan använder han den i sig mycket tvivelaktigt motiverade bordläggningen för att förhindra minoriteten dess rättigheter. Det var knappast så det var tänkt när reglerna skapades. Det är inte omöjligt att ordföranden, i det här fallet, strikt juridiskt är klanderfri. Men moraliskt är hans paragrafrytteri till skada för kommunfullmäktige och därmed för demokratin i Malmö.
Vi kan inte bedöma om fullmäktigeordföranden blivit rådd till detta sluga handlande eller om situationen bara råkade uppstå. Oavsett vilket borde han begripit bättre och handlat så att andemeningen i de demokratiska spelreglerna följts."
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)